Jak uniknąć pułapki przypisywania nam lub innym nieprawdziwych intencji?
Umysł ludzki nie znosi pustki. W relacjach interpersonalnych ciągle zastanawiamy się dlaczego ludzie coś mówią lub robią, co nimi kieruje, jakie mają intencje. Dlaczego szef wzywa mnie do gabinetu? Czemu on prawi mi te komplementy? Co on tak się dziwnie uśmiecha? Dlaczego on traktuje mnie jak dziecko? Kiedy nie mamy tych odpowiedzi czujemy niepokój, dlatego nawet jeśli nie mamy pełnych danych o prawdziwych motywach czy intencjach innych ludzi, wypełniamy tę lukę naszymi wyobrażeniami, naszymi własnymi myślami, emocjami i doświadczeniami.
Ten mechanizm nazywa się mechanizmem projekcji. Ma on jednak pewną zgubną cechę. W momencie, gdy w danej sytuacji czujemy nieprzyjemne emocje lub jest to dla nas z jakiegoś powodu stresująca sytuacja, nasze domysły na temat intencji czy motywów drugiej osoby, z dużym prawdopodobieństwem przyjmą kierunek negatywny. To znaczy, domyślając się motywów jej działania będziemy jej przypisywać złą wolę czy nieczyste intencje.
Mając świadomość tego mechanizmu możemy mu przeciwdziałać. Co możemy robić, aby minimalizować błędne wyobrażenia z wzajemnego procesu komunikacji? Jak zmniejszyć ryzyko, że ludzie będą przypisywać nam złe intencje, kiedy mamy dobre zamiary? A jak unikać własnych błędnych interpretacji czyichś zachowań?
Obejrzyj film i dowiedz się, jak minimalizować ryzyko negatywnych projekcji. Zarówno w sytuacji gdy jesteś nadawcą jak i odbiorcą komunikatu.
Transkrypcję treści z nagrania znajdziecie tu: Transkypcja YouTube #5 Skuteczna komunikacja – minimalizowanie negatywnych projekcji pdf
Warto znać.
Jeżeli chcesz poszerzyć swoją wiedzę i rozumienie omawianych zagadnień. Warto abyś sięgnął po poniższe pozycje:
„Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”, Daniel Kahneman – książka odczarowująca racjonalność człowieka i pokazująca wiele mechanizmów od których zależy nasze myślenie, percepcja i tym samym komunikacja.
„Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej”, red. John Stewart – dość dawna publikacja, zawierająca szereg artykułów wprowadzających różne aspekty komunikacji interpersonalnej. Bardzo ciekawa lektura.
„Komunikacja transformująca”, Richard Bolstadt – wydane jako podręcznik metody komunikacji, która pozwala na lepsze zrozumienie i dobrą współpracę. W ciekawy sposób zebrane różne mechanizmy, strategie i techniki komunikacji w połączeniu z ćwiczeniami.
Co o tym sądzisz? Jakie ty masz przykłady, w których doświadczyłeś mechanizmu projekcji?
Podziel się swoimi opiniami w komentarzach.